Professionele leergemeenschap (PLG)

‘Een professionele leergemeenschap verwijst naar het voortdurend samen delen, onderzoeken en verbeteren van de onderwijspraktijk, door leerkrachten en schoolleiding, om zo het onderwijs aan leerlingen te verbeteren.’ (Bron: Verbiest, G. Professionele leergemeenschappen, een inleiding. Uitgeverij Garant Antwerpen, 2012).

Of het nu gaat om het helpen ontwikkelen richting een PLG, het trainen van leerteamvoorzitters, het begeleiden van een (breed)MT of een leerteam; Ligt in Onderwijs kan hierbij een begeleidende rol vervullen. Ook hier is maatwerk altijd de sleutel. Onderwerpen die vaak terugkomen zijn :

  • Het ontwikkelen van een visie op professionele leergemeenschappen

    Waarom willen we dit, wat levert dit op voor de kwaliteit van onderwijs?

  • Het inrichten van structuur en werkwijze

    Welke processen richten we in, wie heeft welke rol en welk mandaat? Hoe gaan we om met besluitvorming?

  • Het aanbrengen van focus

    Op welke zaken richten we ons? En op welke niet?

  • (Professionele) cultuur

    Hoe communiceren wij met elkaar? Hoe zorgen we ervoor dat we ons, vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid, aan de gemaakte afspraken houden? En wat doen we als dat niet gebeurt?