Gedragscultuur

Een veilige en voorspelbare leeromgeving draagt in hoge mate bij aan de ontwikkeling van kinderen

  • Een groter gevoel van veiligheid.

  • Minder belasting van het werkgeheugen.

  • Minder afleiding dus meer aandacht voor de taak die voor hen ligt.

  • Effectiever benutten van de beschikbare lestijd.

Kortom: er zijn genoeg redenen te bedenken voor scholen om werk te maken van een stevige gedragscultuur!

Ligt in Onderwijs begeleidt schoolteams bij het bouwen van een gedragscultuur. Allereerst wordt noodzakelijke kennis vanuit de cognitieve leerpsychologie aangereikt. Deze kennis wordt vervolgens gekoppeld aan de praktijk. Zo worden bestaande regels en routines aangescherpt en nieuwe ontworpen. Natuurlijk wordt er ook aandacht besteed aan hoe deze goed kunnen worden ingeoefend met de kinderen. Gedrag moet immers aangeleerd en intensief geoefend worden.
We nemen ook het team onder de loep; gedrag is immers een zaak van de hele school! Regels en routines gelden (in beginsel) altijd, overal en voor iedereen. Het team heeft een cruciale rol in het voorleven en naleven hiervan.

Ligt in Onderwijs biedt altijd maatwerk bij de begeleiding van scholen. Het doel is ook hier om duurzame verbetering van de onderwijskwaliteit te realiseren, de vorm waarin dit gebeurt is flexibel. Een begeleidingstraject bestaat altijd uit meerdere bijeenkomsten met het team. Tussen de bijeenkomsten vindt periodiek overleg plaats over de voortgang en kunnen eventuele vragen en knelpunten worden besproken. Dit overleg vindt plaats met bijvoorbeeld de directeur, IB/KC en een gedragscoördinator. Hiermee wordt het traject steeds meer van de school zelf en kunnen de teamleden het uiteindelijk helemaal zelf.