Leergang Van inzicht naar impact

Samen werken aan onderwijskwaliteit

Er komt, gelukkig, steeds meer focus op kwaliteit van onderwijs. Een vraag als doen we de goede dingen en doen we ze goed? wordt steeds vaker gesteld. Op veel scholen ontwikkelt de rol van de intern begeleider zich in de richting van kwaliteitscoördinator (KC). Met de komst van de Beroepsstandaard van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator (2022) heeft deze ontwikkeling een grote vlucht genomen. Uitgangspunt van deze veranderende rol is de focus op preventief handelen in plaats van curatief handelen: van leerlingenzorg naar het stimuleren en coördineren van de onderwijskwaliteit.

Het ‘3-domeinenmodel’ biedt hierbij een duidelijke leidraad:
Het model geeft inhoud en richting voor de samenwerking en het versterken van onderwijskwaliteit in de gehele school.Hierdoor krijgt iedere school  zicht op de eigen doelen en ambities.Er wordt daarnaast stevig ingezet op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur van leren en ontwikkelen waarbij verandering van perspectief, taal, cultuur en gedrag duidelijk zichtbaar wordt.

Ligt in Onderwijs en Onderwijs met Impact hebben gezamenlijk en in nauwe samenwerking met LeF onderwijskwaliteit een leergang ontwikkeld die aansluit op deze landelijke ontwikkeling: Van inzicht naar impact. Samen werken aan onderwijskwaliteit. Deze leergang wordt door ons aangeboden vanuit steengoedonderwijs.nl

Deelnemers gaan tijdens 4 bijeenkomsten van een hele dag aan de slag met de volgende onderwerpen:

Deelnemers wordt gevraagd om voorafgaand aan iedere bijeenkomst (aangereikte) relevante literatuur en artikelen te bestuderen.
Tijdens iedere bijeenkomst wordt de aangereikte, wetenschappelijk onderbouwde,  kennis direct vertaald naar de praktijk van de eigen school:

  • Wat betekent deze kennis, dit inzicht, voor het onderwijs op onze school?
  • Wie heeft daarin welke rol?
  • En wat betekent dat voor mijn rol?

We sluiten aan bij de verschillende uitgangssituaties van de scholen, waarbij we rekening houden met het feit dat sommige scholen verder zijn gevorderd in deze ontwikkeling dan andere.

Aan het einde van iedere bijeenkomst worden concrete doelen en acties geformuleerd waar deelnemers in de eigen school mee aan de slag kunnen (wat ga ik “morgen” anders doen?). We starten alle bijeenkomsten met een reflectie op de gestelde doelen en het proces:

  • Welk doel hadden wij onszelf gesteld?
  • Wat is gelukt en wat heeft nog aandacht nodig?
  • Hoe kijken we naar het proces?

Deelnemers ontvangen bij aanvang  een deelnemersmap met praktische informatie over de leergang. Aan het eind van iedere bijeenkomst wordt deze map aangevuld met kennis en werkvormen, passend bij de dag. Hierdoor ontwikkelt de map zich als een naslagwerk, waarvan de werkvormen en bijlagen ook gebruikt kunnen worden in de eigen organisatie.

De leergang wordt afgerond met een certificaat van deelname.

4 bijeenkomsten (9 tot 16 uur)
Studiebelasting: gemiddeld 4 uur per bijeenkomst
Deze leergang wordt zowel via open inschrijving als in company aangeboden
Locatie open inschrijving: omgeving Utrecht

Nieuwsgierig geworden? Vul het contactformulier op deze website in en er wordt snel contact met je opgenomen!