Focus op kwaliteit

De verander(en)de rol van IB naar KC

Er komt, gelukkig, steeds meer focus op kwaliteit van onderwijs. Een vraag als ‘doen we de goede dingen en doen we ze goed?’ wordt steeds vaker gesteld. Op veel scholen ontwikkelt de rol van de intern begeleider zich in de richting van kwaliteitscoördinator (KC). Met de komst van de Beroepsstandaard van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator (2022) heeft deze ontwikkeling een grote vlucht genomen. Uitgangspunt van deze veranderende rol is de focus op preventief handelen in plaats van curatief handelen. Van leerlingenzorg naar het stimuleren en coördineren van de onderwijskwaliteit.

Ligt in Onderwijs begeleidt onder andere directeuren- en managementteams, (netwerken van) IB/KC’ers om deze transitie goed vorm te geven. Rolbesef, rolvastheid en rolzuiverheid zijn een belangrijk onderdeel van de gesprekken die worden gevoerd.
Begeleiding is ook hier altijd op maat: soms in de vorm van een workshop, soms in de vorm van begeleidingsbijeenkomsten, soms in de vorm van een training.

Het 3-domeinenmodel uit de Beroepsstandaard vormt hierbij altijd de rode draad:

  • Domein Leren en Ontwikkelen

    Wat willen we dat de kinderen leren? De mindset dat alle kinderen kunnen leren is hierbij essentieel. In dit domein vervult de KC’er vervult de rol van leercoördinator.

  • Domein Data, monitoring en reflectie

    Hoe weten we of de kinderen het geleerd hebben? In dit domein vervult de KC’er de rol van trendanalist.

  • Domein Ondersteuning en zorg

    Wat doen we als de kinderen het niet geleerd hebben? In dit domein vervult de KC’er de rol van zorgcoördinator.